behandlingshem

jag är en kille på 16 år och har bott på behandligshem i södra sverige. jag skriver denna blogg för att beskriva hur det är på ett behandlingshem. Det finns några regler som är lika på nästan alla behandlingshem. det fösta är att det är nikotinfritt, det gäller allt som innehåller nikotin till exempel nikotinplåster, tuggummi och liknade. Den andra punkten är allt missbrukande våld ska förhindras: det är väldigt små ramar, man har inte mycket att säga till om. Det är klara regler så det inte bli missförstånd ska minskas. många utifrån har fått fel bild av hur det är på behandlingshem: man måste inte va narkoman eller krimenell för att få bli placerad på ett behandlingshem. givetvis så kommer många de problemen, men man kan för många andlednigar till exepel familjeproblem. Ungdomar kan bli behandlingsplasceras på två olika grunder LVU eller SOL (LVU är lagen om våd av unga) och (SOL är socialtjänstlagen). LVU får man när man bli tvångsplacerad. SOL får man när man är frivilligt placerad. man kan få LVU på två grunder: det ena är för eget betende och andra är för miljö, till exempel familjeproblem. jag har bott på ett flertal olika behandlinghem: det skiljer sig mycket på de olika behandlingshem så det är inte självklart att man få rätt hjälp på vissa ställen. Nu så har jag rättat till mitt liv och mår mycket bättre vi som kommer till behandlingshem ta det inte som ett straff, ta det som en möjlighet tack för ni läste hoppas att ni ha fått veta lite hur det är på ett behandlingshem nu.

Kommentarer
Postat av: thesswester - inte som alla andra

bloppisen är igång på min blogg nu! Checka in och kolla om det är något du tycker om! :)



Ha en bra dag!

2010-08-05 @ 19:17:32
URL: http://thesswester.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0